Informační systém evidence obyvatel

Poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel

 

Základní informace

Evidence obyvatel je vedena v informačním systému a obsahuje zákonem stanovené údaje o státních občanech České republiky (dále jen „občan“); osobách, které pozbyly státní občanství České republiky a cizincích, kteří jsou matkou, otcem popřípadě jiným zákonným zástupcem, manželem, registrovaným partnerem nebo dítětem občana. Poskytnout lze pouze údaje vedené v informačním systému evidence obyvatel k osobě žadatele. K osobě blízké se poskytuje pouze údaj o datu a místu úmrtí. Osobou blízkou se pro tyto účely rozumí otec, matka, prarodiče, sourozenec, dítě, vnuk, manžel nebo partner.

 

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

a) obyvatel starší 15 let (do věku 15 let může o poskytnutí údajů žádat zákonný zástupce obyvatele), údaj o osvojení může být poskytnut (Ministerstvem vnitra) obyvateli až po dovršení věku 18 let

b) vlastník nemovitosti (pouze údaje o jménu, popřípadě jménech, příjmení a datu narození občana, k němuž vede údaj o místě trvalého pobytu, odpovídající adrese objektu.)

 

Jak postupovat

Podáním písemné žádosti o poskytnutí údajů z IS u příslušného úřadu. V žádosti obyvatel uvede
- jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení
- rodné číslo
- číslo občanského průkazu nebo cestovního pasu
- adresu místa trvalého pobytu

žádost opatří úředně ověřeným podpisem. Povinnost úředního ověření neplatí, pokud obyvatel podepíše žádost před orgánem příslušným k poskytování údajů

 

Kde, s kým a kdy jednat

Obecní úřad Ostravice, Ostravice 577, 739 14 Ostravice

kancelář matriky – Ivana Lojkásková, tel.č. 558412545, email matrika@obec-ostravice.cz

kancelář sekretářky – Ing.Denisa Šrubařová, tel. č. 558412541, email podatelna@obec-ostravice.cz

 

pondělí a středa 8:00 – 11.00, 12.00 – 16:30 hod

ostatní dny po telefonické domluvě

 

O poskytnutí údajů z IS lze také požádat na kterémkoliv úřadě s rozšířenou působností, krajském úřadě, Ministerstvu vnitra-odboru správních činností nebo prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT)

 

Jaké doklady je nutné mít s sebou

- písemná žádost s úředně ověřeným podpisem, povinnost úředního ověření neplatí, pokud obyvatel předloží doklad totožnosti a žádost podepíše před orgánem příslušným k poskytování údajů
- občanský průkaz nebo cestovní doklad
- doklad prokazující oprávněnost k podání žádosti zákonným zástupcem, například: občanský průkaz rodiče (je-li v něm zapsáno dítě mladší 15 let), rodný list dítěte, rozhodnutí soudu o ustanovení opatrovníka (pokud byl občan omezen ve svéprávnosti tak, že není způsobilý právně jednat v běžných záležitostech každodenního života)

V případě žádosti vlastníka nemovitosti předkládá vlastník kromě dokladu k prokázání totožnosti doklad o vlastnictví.

 

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář „Žádost o poskytnutí údajů z informačního systému“ je k dispozici v kanceláři matriky.  Vzor tiskopisu naleznete na webových stránkách Ministerstva vnitra České republiky www.mvcr.cz.

 

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní poplatek za poskytnutí údajů z informačního systému evidence obyvatel je 50,- Kč za každou i započatou stranu.

 

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny, obvykle je žádost vyřízena bezodkladně.

 

Elektronická služba, kterou lze využít

Žádost je možno podat elektronicky na formuláři, zpřístupněném Ministerstvem vnitra dálkovým přístupem, který žadatel po vyplnění opatří zaručeným elektronickým podpisem, nebo podá prostřednictvím zpřístupněné datové schránky.

 

 

Za správnost návodu odpovídá

Ivana Lojkásková

Květen 2017